2020 m. liepos 17 d., penktadienis

Po Biržus ir apylinkes. Pirmoji dalis

Nukeliauti į Biržus norėjau jau seniai. Kelis metus savo brangiausiajam vis užsimindavau, kad noriu ten. Galiausiai jis neištvėrė ir pasakė - gerai, važiuojam. Iš pradžių buvom suplanavę važiuoti vienai dienai antradienį. Pirmadienį ryte nuvažiavau į darbą, susitvarkiau kelis reikalus ir važiavau namo su mintimi, kad atsisėsiu prie kompiuterio ir sudėliosiu maršrutą. Tačiau grįžtant namo apie 12 val. atskriejo žinutė - o gal važiuojam šiandien su nakvyne? Aš, aišku, pasirašiau šiam planui - chuliganui. Man grįžus namo, labai greitai per booking.com buvo užsakyta nakvynė Biržuose ir sudėti minimalūs daiktai kelionei. Išvažiuojant lyg lynojo ir buvo vėsoka, tačiau mums tai netrukdė. Pakeliui susižiūrėjome kelionės maršrutą, ką po ko lankysime. Iš pradžių nutarėme, kadangi pakeliui, važiuoti prie Karvės olos, paskui prie Kirkilų bokšto, o tada jau į Biržus. Užbėgdama už akių, pasakysiu, kad Biržai mane šiek tiek nuvylė, nes iš jų tikėjausi žymiai daugiau. Tuo tarpu apylinkėse lankytos vietos sužavėjo, radome ir netikėtų atrakcijų. Bet apie viską iš pradžių.
Pirmoji numatyta lankytina vieta - smegduobė "Karvės ola". Tačiau pakeliui jau iš tolo pamačiau į dangų besistiebiančius Pabiržės bažnyčios bokštus. Kadangi važiuojame pro šalį, užsukame pasidairyti. Mašiną pasistatome aikštelėje šalia bažnyčios.

Pirmoji medinė katalikų bažnyčia Pabiržėje pastatyta 16 amžiaus pradžioje, vėliau 17 amžiuje pastatyta nauja, taip pat medinė bažnyčia. 1772 metais ant buvusio piliakalnio pastatyta trečioji, jau mūrinė barokinė bažnyčia. Dabartinė neogotikos stiliaus Švč.Trejybės bažnyčia pastatyta 1910 metais. Pabiržėje 1976-1982 metais gyveno ištremtas vyskupas Vincentas Sladkevičius. Prie bažnyčios 1990 metais atstatyti sovietmečiu nugriauti Vytauto Didžiojo (pastatytas 1930 metais) ir Motiejaus Valančiaus (pastatytas 1932 metais) paminkliniai biustai

Bažnyčia, aišku, uždaryta, todėl tik šiek tiek pasivaikštome po šventorių.

1997 metais čia pastatytas paminklas iš Pabiržės kilusiems politiniams kaliniams atminti

Šalia bažnyčios - buvę parapijos namai

Taip pat - nedidelis muziejus, kurio paskirties taip ir nesupratome

Sudomina keleto pastatų kompleksas. Tai senosios bažnyčios klebonija, varpinė ir sandėlis, statyti 18 amžiaus pabaigoje

Bendruomenės namai

Buvusi rūkykla

Buvusios bažnyčios vieta ant kalniuko

Toliau mus kelias veda prie Karvės olos. Mašiną statome aikštelėje ir einame sodria žaluma alsuojančiu mišku

Labai greitai prieiname

Karvės ola - karstinė smegduobė su ola - žinomiausias ir geriausiai ištirtas geologinis gamtos paminklas Šiaurės Lietuvoje. Speleologai mano, kad jai apie 200 metų. Devynių metrų gylio karstinės įgriuvos dugne yra penkios atšakos ir požeminis ežeriukas. Karvės ola dar aktyviai vystosi. Pastaruoju metu oloje stipriai pakilo požeminio ežero vandens lygis. Kadangi vanduo užpildė visas ertmes ir tunelius, pateikti į olos vidų tapo nebeįmanoma. Sakoma, kad kažkada dabartinėje įgriuvos vietoje yra prasmegusi karvė, todėl ola taip ir pavadinta. Lipant žemyn, užpuola tuntas uodų - apačioje viskas alsuoja drėgme

Netoli Karvės olos yra Geologų ola, o taip pat pažintinis-geologinis takas. Tačiau šalia eina plentas, mašiną galima pasistatyti tik labai nepatogiai šalikelėje. Todėl tik metame trumpą žvilgsnį į Geologų olą ir važiuojame link Kirkilų bokšto

Atvažiavę mašiną pasistatome vėlgi aikštelėje ir einame pasidairyti

Kirkilų apžvalgos bokštas pastatytas 2015 metais. Jo kūrėjai - architektai Giedrius Akelis ir Lina Šantaraitė. Bokšto aukštis - beveik 32 metrai, o 30 metrų aukštyje įrengta apžvalgos aikštelė. Bokšto forma primena kanoją arba grimztančią valtį. Iš toliau jis panašus į pusmėnulį. Šalia bokšto tyvuliuoja Kirkilų karstiniai ežerėliai, aplink kuriuos įrengtas pasivaikščiojimo takas. Lipame į bokštą, pakeliui dairydamiesi aplink

Užlipus buvo vienas didelis VAU - bent jau man. Na tikrai gražu čia labai. Vaizdais mėgavomės ilgokai

Viršuje buvę žmonės mus užkalbino, klausdami, ar nieko nežinome apie Kirkilų pramogų parką. Ne, mes nežinome, nors matėme pravažiuodami nuorodą. Gal pakeliui užsukame? Taip ir padarėme šiek tiek vėliau. O dabar nusileidus dar pasivaikštau aplink karstinius ežerėlius, pasimėgauju puikiais vaizdais. Žmonių praktiškai nėra, tik aš ir gamta. Mėgstu tokias akimirkas

Sėdame į mašiną ir važiuojame į Kirkilų pramogų parką.

Parkas visiškai naujas. Jį gegužės mėnesį atidarė biržiečiai pusbroliai Deivydas ir Mindaugas Simėnai.
Parke galima rasti įvairių pramogų - gravitacijos namas, kanapių labirintas, disko golfo ir mini golfo aikštelės, pažintinis paukščių takas, batutai vaikams. Taip pat yra užkandžių ir gėrimų kioskelis. Gravitacijos namo kaina 3 eur, viso parko 5 eur. Parkas veikia kasdien nuo 10 iki 22 val. Beje, kanapių labirintas atidarytas tik nuo liepos mėnesio. Kuomet mes buvome, kanapės dar nebuvo užaugusios

Kol laukiame, kada galėsime užeiti į gravitacijos namą, pasivaikštau aplink. Biržų amatų centras

Jaukus senas namelis

Užsukame į gravitacijos namą ir mėgaujamės keistais pojūčiais. Tai vienas iš netikėtų šios kelionės atradimų, rekomenduojame čia būtinai užsukti, lankant Kirkilų apžvalgos bokštą

Prisimėgavę ir pasikrovę daug teigiamos energijos, važiuojame į Biržus. Apsistojame nakvynės vietoje Biržų centre ir einame ieškoti vakarienės. Pakeliui, aišku, dairomės aplink. Kol kas man Biržai keistoki atrodo

Gatvelė link Širvėnos ežero

Biržų siaurojo geležinkelio kompleksas. 1922 metais vokiečių įpusėta Gubernijos-Pasvalio siaurojo geležinkelio linija buvo pratęsta iki Biržų.

Eklektika

Rašytojo Jono Laucės namas. Jonas Laucė yra dalyvavęs rezistencinėje kovoje, vėliau už romaną "Negandų metai" apkaltintas antisovietine propaganda ir kalintas.

Šviečiantis fontanas Agluonos upėje

Buvę Biržų centrinio pašto rūmai. Buvusiuose Jansonų rūmuose 1908-1914 metais veikė Biržų keturklasė mokykla, vėliau - Biržų gimnazija. Nuo 1931 metų čia buvo įsikūrusi pašto, telegrafo ir telefono įstaiga. Paštas čia veikė iki 2019 metų.

Vakarieniaujame kavinėje "Biržė". Po vakarienės einame dar šiek tiek pasivaikščioti. Bet apie tai ir ką veikėme kitą dieną - antroje pasakojimo dalyje.